Dr hab. Danuta Zawadzka
Profesor Politechniki Koszalińskiej
Kandydatka na rektora
,,Politechnika otwartaˮ
Program na kadencję 2024-2028
Moja koncepcja rozwoju Uczelni zakłada działania nakierowane na osiągnięcie celów zawartych w „Strategii Rozwoju Politechniki Koszalińskiej do 2030 roku”. Zgodnie z tym dokumentem, misją naszej Uczelni jest kształcenie, z uwzględnieniem międzynarodowych standardów i doświadczeń, przy równoczesnym rozwijaniu badań naukowych, wynikających z potrzeb regionalnego i krajowego otoczenia społeczno-gospodarczego oraz wyzwań współczesnego świata, a także wzmacnianie aktywności na rzecz otoczenia, przy zachowaniu szczególnej dbałości o środowisko naturalne. Funkcjonowanie Uczelni ma przyczyniać się do rozwoju regionu, kraju i świata, a absolwentom zapewniać wiedzę, umiejętności oraz kompetencje niezbędne do aktywnego wypełniania funkcji zawodowych i społecznych przez całe życie.
Koncepcja rozwoju Politechniki Koszalińskiej ma spowodować, aby w 2030 roku Uczelnia była największym ośrodkiem edukacyjnym, naukowym i kulturotwórczym w regionie. Tym samym stanie się ona jednocześnie uczelnią ponadregionalną o ustabilizowanej pozycji w Polsce i ugruntowanym doświadczeniu międzynarodowym. Jej działalność będzie miała charakter interdyscyplinarny, z głównym nurtem badań i kształcenia w wybranych specjalizacjach w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, przy jednoczesnym rozwoju dyscyplin z obszaru nauk społecznych, humanistycznych i artystycznych, a także pozostałych – zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami otoczenia społeczno-gospodarczego.
Zobowiązaniem na najbliższą kadencję staje się realizacja pięciu celów strategicznych: I. Kształcenie dla przyszłości; II. Badania dla rozwoju; III. Zwiększenie potencjału przez umiędzynarodowienie; IV. Społeczna odpowiedzialność; Rozwój systemu wsparcia aktywności studenckiej i doktoranckiej. Aby je osiągnąć proponuję program na najbliższą kadencję pod nazwą: „Politechnika otwarta”.
Politechnika Koszalińska będzie „otwarta”:
- na nowoczesne metody i formy kształcenia (np. studia dualne, mikropoświadczenia, kursy online), w tym rozwój centrów kompetencji, szczególnie w obszarze czterech specjalizacji Politechniki Koszalińskiej (1. Innowacje społeczne, gospodarcze i technologiczne 2. Inteligentne społeczeństwo i gospodarka 3. Automatyzacja i cyfryzacja procesów. Przemysł przyszłości 4. Ochrona klimatu. Biogospodarka obiegu zamkniętego. Nowoczesna energetyka niekonwencjonalna);
- na rozwój współpracy w zakresie rozszerzenia działalności badawczej nakierowanej na budowanie potencjału badawczego Uczelni i zwiększaniu możliwości aplikowania o krajowe i zagraniczne granty badawcze, szczególnie w obszarze wyróżnionych specjalizacji Politechniki Koszalińskiej;
- na nowe obszary umiędzynarodowienia i zwiększanie mobilności społeczności akademickiej Uczelni;
- na nowe formy współpracy z otoczeniem, nakierowanej na rzecz tworzenie wspólnej wartości, w oparciu o dialog i poszanowanie środowiska naturalnego;
- na rozwijanie i umacnianie zakresu wsparcia społeczności studenckiej i doktoranckiej.
Otwarcie Uczelni ma sprzyjać efektywnej realizacji trzech misji: kształcenia, badań i współpracy z otoczeniem. Politechnika Koszalińska, jak zapisano w Strategii, jest miejscem nastawionym na dialog i współpracę. Od początku swojego istnienia wyznaje wartości uniwersalne, takie jak prawda, dobro i piękno. Pozostaje wierna wartościom akademickim, a wśród nich wolności i uczciwości badań oraz kształcenia. Ponad pół wieku funkcjonowania pozwala Politechnice Koszalińskiej czerpać z doświadczeń przeszłości i dynamicznie kształtować przyszłość – swoją i regionu. Stąd tak ważne jest budowanie potencjału w oparciu o otwieranie nowych możliwości społeczności akademickiej poprzez zwiększenie współpracy i tworzeniu wysp doskonałości w wyróżnionych filarach misji Uczelni.
W programie „Politechnika otwarta” zakłada się następujące działania nakierowane na realizację celów wskazanych w „Strategii Politechniki Koszalińskiej do 2030 roku”:
- na nowoczesne metody i formy kształcenia (np. studia dualne, mikropoświadczenia, kursy online), w tym rozwój centrów kompetencji, szczególnie w obszarze czterech specjalizacji Politechniki Koszalińskiej:
- rozwój kursów i szkoleń nakierowanych na uzyskanie mikropoświadczeń,
- zwiększenie obieralności kursów, w tym zajęć w językach obcych,
- zwiększenie udziału międzynarodowych akredytacji kierunków studiów
w Politechnice Koszalińskiej, - uruchomienie kierunków studiów w językach obcych, w tym wspólnych studiów dualnych w ramach Uniwersytetu Europejskiego EU4Dual, także wspólnych programów realizowanych przez Szkołę Doktorską,
- uruchomienie nowych kursów i szkoleń w ramach koncepcji lifelong learning,
- zbudowanie systemu jakości kształcenia online w ramach oferty kształcenia Politechniki Koszalińskiej,
- wprowadzenie cyklicznych szkoleń dydaktycznych,
- rozwój bazy dydaktycznej.
- „Politechnika otwarta” na rozwój współpracy w zakresie rozszerzenia działalności badawczej nakierowanej na budowanie potencjału badawczego uczelni i zwiększaniu możliwości aplikowania o krajowe i zagraniczne granty badawcze, szczególnie w obszarze wyróżnionych specjalizacji Politechniki Koszalińskiej:
- inicjowanie sieci współpracy z innymi uczelniami/ośrodkami badawczymi oraz umacnianie dotychczasowych form współpracy, w tym w ramach Uniwersytetu Europejskiego EU4Dual, nakierowanych na wspólną realizację projektów badawczych oraz uzyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania badań,
- dążenie do utrzymania statusu ośrodka akademickiego w kontekście ewaluacji działalności badawczej,
- wprowadzenie programu finansowego wsparcia młodych pracowników nauki,
- promowanie osób skutecznie pozyskujących granty na badania oraz osób aktywnie poszukujących źródeł finansowania aktywności naukowej,
- zwiększenie zakresu i roli systemu wsparcia pozyskania grantów i projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych (m.in.: Biura Projektów Badawczych i Biura Mobilności Międzynarodowej w pozyskiwaniu i zarządzaniu projektami),
- zwiększenie liczby i wartości zleconych usług badawczych,
- uruchomienie systemu wsparcia realizacji prac wdrożeniowych,
- zwiększenie dostępu do elektronicznych baz czasopism i książek,
- rozwój infrastruktury laboratoryjnej, również współfinansowanej przez zewnętrznych partnerów Uczelni.
- „Politechnika otwarta” na nowe obszary umiędzynarodowienia i zwiększanie mobilności społeczności akademickiej Uczelni:
- zwiększenie mobilności kadry oraz społeczności studenckiej i doktoranckiej,
- zwiększenie oferty studiów, kursów i zajęć w językach obcych,
- stworzenie możliwości społeczności akademickiej realizacji badań i innych aktywności projektowych w zespołach międzynarodowych, w tym w ramach Uniwersytetu Europejskiego EU4Dual,
- realizacja międzynarodowych dualnych doktoratów wdrożeniowych,
- joint diploma dla wspólnych studiów dualnych w ramach EU4Dual,
- stworzenie możliwości i wdrożenie systemu wsparcia odbywania międzynarodowych staży zawodowych studentów i studentek PK,
- włączenie się w działania Europejskiego Centrum Doskonałości Kształcenia Dualnego przygotowywanego w ramach EU4Dual oraz centrów utworzonych w każdej uczelni partnerskiej.
- „Politechnika otwarta” na nowe formy współpracy z otoczeniem na rzecz tworzenia wspólnej wartości, w oparciu o dialog i poszanowanie środowiska naturalnego:
- współtworzenie warunków realizacji projektów nakierowanych na zrównoważony rozwój regionu i kraju,
- włączanie się w ważne aktywności na forum krajowym i międzynarodowym, wspierające skuteczność i efektywność realizacji misji Politechniki Koszalińskiej,
- dalsze rozwijanie projektów: Politechnika Koszalińska z historią, Nauka i badania z Politechniką Koszalińską, Politechnika Koszalińska wspiera kulturę, Politechnika Koszalińska bliżej biznesu, Obywatelska Politechnika Koszalińska,
- zwiększenie zakresu włączania młodzieży ze szkół średnich w działania Politechniki Koszalińskiej oraz liczby konkursów promujących zdobywanie wiedzy i studiowanie w naszej Uczelni,
- stworzenie strefy prezentacji partnerów gospodarczych Politechniki Koszalińskiej oraz promowanie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- realizacja programu „Zielona Politechnika” skupiającego dotychczasowe działania na rzecz środowiska naturalnego oraz zadania na przyszłość,
- rozwijanie programu „Akademicki Koszalin”,
- zapewnienie udziału przedstawicieli otoczenia gospodarczego w kreowaniu projektów rozwojowych Uczelni,
- zwiększenie więzi z absolwentami Uczelni.
- „Politechnika otwarta” na rozwijanie i umacnianie zakresu wsparcia społeczności studenckiej i doktoranckiej:
- modernizacja domów studenckich i osiedla akademickiego, w tym siedziby Parlamentu Studentów Politechniki Koszalińskiej,
- zwiększenie liczby kół studenckich oraz zakresu wsparcia ich aktywności,
- intensyfikacja wizyt studyjnych i wyjazdów dedykowanych uzyskaniu dodatkowych kompetencji, w tym szkoleń i konferencji,
- dalsza realizacja studenckich stref relaksu,
- wspieranie aktywności sportowej społeczności studenckiej i doktoranckiej,
- rozwój aktywności Centrum Kultury Studenckiej Kreślarnia,
- zwiększenie współpracy z zewnętrznymi podmiotami i instytucjami na rzecz nowych aktywności społeczności studenckiej i doktoranckiej,
- wspieranie nowych systemów stypendialnych dla wyróżniających się studentów/studentek oraz doktorantów/doktorantek,
- aktywizacja doktorantów i doktorantek w zakresie aplikowania o źródła finansowania badań z zewnętrznych programów grantowych,
- rozwijanie systemu wsparcia osób z niepełnosprawnościami,
- rozwijanie Akademickiego Centrum Pomocy Psychologicznej – wprowadzenie programu profilaktyki zdrowia psychicznego,
- wprowadzenie kanału dystrybucji informacji studenckiej, a w przyszłości również na rzecz doktorantów i doktorantek,
- wdrożenie Studenckiego Budżetu Społecznego nakierowanego na realizację potrzeb społeczności studenckiej,
- wdrożenie systemu wspierania rozwoju i finansowania przedsiębiorczości akademickiej.
Obok realizacji wydzielonych pięciu celów „Strategii Politechniki Koszalińskiej do 2030 roku”, równolegle w Uczelni położę duży nacisk na działania nakierowane na kontynuację rozpoczętych inwestycji, takich jak: Centrum Wiedzy Cognitarium, unowocześnienie infrastruktury teleinformatycznej (m.in.: systemy komputerowe wspierające obsługę spraw kadrowych, finansowo-księgowych, elektroniczny obieg dokumentów i ich archiwizację, e-teczkę studenta, poprawa eduroam, elektroniczna portiernia), realizację PIONIER-LAB i uzyskanie założonych efektów w obszarze usług dla przedsiębiorstw.
Kluczowym zasobem do realizacji zaproponowanych w programie „Politechnika otwarta” działań jest kadra Uczelni. Moim celem jest tworzenie dobrego środowiska pracy, w których realizuje się działania w poszanowaniu drugiego człowieka i wspólnotowym podejściu do realizacji misji Politechniki Koszalińskiej. Program zakłada rozwój systemów zachęcających do kreatywnej pracy badawczej, dydaktycznej i administracyjnej oraz innych form aktywności na rzecz Uczelni, ze szczególnym uwzględnieniem działań integrujących społeczność akademicką. Uczelnia będzie wspierać zwiększenie obecności opiniotwórczej i eksperckiej Politechniki Koszalińskiej na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Planuje się kontynuację programu kreowania przedsięwzięć rozwojowych w ramach Akademickiego Budżetu Społecznego. Program zakłada również dążenie do uproszczenia procedur wewnętrznych, usprawnienia obiegu dokumentów i procesu podejmowania decyzji, zapewniających większą efektywność pracy badawczej, dydaktycznej i administracyjnej. Podstawą zasadą realizowaną w ramach programu „Politechnika otwarta” jest jawność i przejrzystość procesów decyzyjnych w Uczelni. W kontekście umacniania relacji między przedstawicielami/przedstawicielkami społeczności akademickiej (absolwentów/tek, emerytowanych pracowników/pracownic) planuje się realizację cyklicznych aktywności nakierowanych na wzmocnienie więzi i wspólnoty akademickiej.
Rozwój Politechniki Koszalińskiej będzie wiązał się z promocją podejmowanych działań we wszystkich dotychczasowych formach, nakierowanej na budowanie silnej marki Uczelni, między innymi poprzez popularyzację efektów prac badawczych, rozwojowych, dydaktycznych, studenckich, środowiskowych. Będziemy otwarci na nowe możliwości wynikające z rozwoju technologii i kanałów promocji Uczelni, również przy udziale studentów i studentek.
Deklaruję pełne zaangażowanie i konsekwencję w realizacji programu
„Politechnika otwarta”.
Przy aktywnej współpracy, możemy razem rozwijać naszą Alma Mater.
Opis sposobu zarządzania Uczelnią
Będę kontynuować sposób zarządzania Politechniką Koszalińską przyjęty w kadencji 2020-2024. Moim priorytetem będzie dążenie do skutecznej i efektywnej realizacji celów wyznaczonych w „Strategii Rozwoju Politechniki Koszalińskiej do 2030 roku”, które ujęłam w programie pod nazwą: „Politechnika otwarta”.
W swoich działaniach będę dążyć do wzmocnienia potencjału Uczelni, określonego kluczowymi zasobami: kapitału ludzkiego, bazy materialnej oraz potencjału relacyjnego, a także umocnienia partycypacyjnego modelu zarządzania, zakładającego udział przedstawicieli i przedstawicielek społeczności akademickiej w podejmowaniu decyzji. Duże znaczenie przypisuję Radzie Uczelni Politechniki Koszalińskiej, jak również ciałom kolegialnym w procesie konsultowania i opiniowania głównych kierunków działań, w tym również związkom zawodowym oraz samorządowi studenckiemu.
Będę dążyła do utrzymania systemu zachęcania społeczności akademickiej do wspólnego kreowania przedsięwzięć rozwojowych w ramach Akademickiego Budżetu Społecznego. Planuję jego rozszerzenie o Studencki Budżet Społeczny, nakierowany na wsparcie realizacji potrzeb studentów i studentek. Dalsze otwarcie na inicjatywy oddolne ma znaczenie dla budowania dobrego środowiska pracy i kultury wspólnotowego działania.
W kontekście budowania dobrego środowiska pracy będę dążyła do uproszczenia procedur wewnętrznych, w tym usprawnienia obiegu dokumentów oraz przepływu informacji, szczególnie w kontekście wdrażanych systemów informatycznych.
Ważnym elementem systemu zarządzania Uczelnią będzie doskonalenie komunikacji wewnętrznej (studenci i studentki / doktoranci i doktorantki – nauczyciele – administracja – kierownictwo). Świadomość zależności oraz zastosowanie określonych metod komunikacji, doprowadzi do zwiększenia zakresu myślenia wspólnotowego w naszej Uczelni, a tym samym zwiększenia skuteczności i efektywności realizacji przyjętych celów.
Ważnym zadaniem rektora będzie kontynuacja działań związanych z budową marki Uczelni, dążeniem do zwiększenia rozpoznawalności Politechniki Koszalińskiej w krajowym i międzynarodowym środowisku akademickim oraz szeroka promocja aktywności oraz osiągnięć badawczych, rozwojowych, dydaktycznych, studenckich i środowiskowych.
Rozwój relacji z otoczeniem nadal będzie jednym z ważniejszych zadań Politechniki Koszalińskiej. Interesariusze zewnętrzni powinni stać się współkreatorami oferty Uczelni, zarówno w zakresie kształcenia, realizacji usług badawczych, jak i ważnych projektów w ramach trzeciej misji. Politechnika Koszalińska powinna być organizacją podporządkowaną wiedzy, a także odpowiedzialną społecznie, która dąży do doskonalenia relacji z interesariuszami.
Podtrzymuję swoje wcześniejsze założenie, że rektora powinna cechować transparentność funkcjonowania i racjonalność alokacji posiadanych zasobów. Działalność Uczelni powinna być nakierowana na realizację celów określonych w „Strategii rozwoju Politechniki Koszalińskiej do 2030 roku”, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb społeczności akademickiej oraz w oparciu o więzi partnerskie z otoczeniem.
Zadaniem rektora nadal będzie między innymi: definiowanie oczekiwań wobec pracowników, wyzwalanie kreatywności i tworzenie przestrzeni do jej rozwoju, otwartość na różnorodność, ochrona wartości akademickich, oraz motywacja do pracy zespołowej. A także harmonizacja działalności jednostek Uczelni, elastyczne podejście do rozwiązywania problemów oraz dążenie do racjonalnego gospodarowania w rygorach dyscypliny finansów publicznych.
Deklaruję, iż dołożę wszelkich starań, aby realizować misję naszej Uczelni, którą jest: kształcenie, z uwzględnieniem międzynarodowych standardów i doświadczeń, przy równoczesnym rozwijaniu badań naukowych, wynikających z potrzeb regionalnego i krajowego otoczenia społeczno-gospodarczego oraz wyzwań współczesnego świata, a także wzmacnianie aktywności na rzecz otoczenia, przy zachowaniu szczególnej dbałości o środowisko naturalne. Funkcjonowanie Uczelni ma przyczyniać się do rozwoju regionu, kraju i świata, a absolwentom zapewniać wiedzę, umiejętności oraz kompetencje niezbędne do aktywnego wypełniania funkcji zawodowych i społecznych przez całe życie.
Sposób zarządzania Politechniką Koszalińską w kadencji 2020-2024 będzie nakierowany na realizację wizji Uczelni, zgodnie z którą, w 2030 roku będzie Ona największym ośrodkiem edukacyjnym, naukowym i kulturotwórczym w regionie. Tym samym Politechnika Koszalińska stanie się jednocześnie uczelnią ponadregionalną o ustabilizowanej pozycji w Polsce i ugruntowanym doświadczeniu międzynarodowym. Jej działalność będzie miała charakter interdyscyplinarny, z głównym nurtem badań i kształcenia w wybranych specjalizacjach w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, przy jednoczesnym rozwoju dyscyplin z obszaru nauk społecznych, humanistycznych i artystycznych, a także pozostałych – zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami otoczenia społeczno-gospodarczego.